Edellisessä blogikirjoituksessa (löydät sen täältä https://ethicbeautybubble.fi/2017/06/08/miten-valttaa-pieleen-menneet-kampaajakaynnit-osa-1/) käytiin läpi muutamia seikkoja, joilla voi välttää pettymykset ja väärinymmärrykset kampaajakäynnillä. Tästä blogikirjoituksesta voit lukea vielä lisää vinkkejä onnistuneen kampaajakäynnin ja lopputuloksen saavuttamiseksi.

Edellisessä blogikirjoituksessa painotettiin asiakkaan ja kampaajan välisen hyvän kommunikaation merkitystä, jotta asiakkaan toiveet tulevat ymmärretyiksi. Omasta mielestä riittävän selväsanainen selostus ei kuitenkaan aina välttämättä riitä, sillä ihmiset saattavat tulkita ja ymmärtää asioita ja toiveita eri tavoilla. Varsinkin hiuksia värjätessä erilaiset värisävyt voivat tarkoittaa kampaajalle ja asiakkaalle eri asioita. Jonkun mielestä punaiset hiukset tarkoittavat esimerkiksi tummaa viininpunaista, toisen mielestä kirkuvan räikeää shokkiväriä, kun taas kolmas ajattelee luonnollisempaa kuparin punaista sävyä. Värisävyjä valitessa kannattaakin käyttää kuvia ja värikarttoja apuna ja valita käytettävät värisävyt yhdessä kampaajan kanssa.

Kommunikaation tärkeys korostuu myös hiuksia leikatessa. Asiakas voi toivoa käynniltä vain pientä latvojen tasausta, mutta saattaakin lähteä kotiin hiukset 5cm lyhyempinä. Tällaisissa tapauksissa kampaaja ei ehkä ole ymmärtänyt asiakkaan toivetta kunnolla tai kommunikaatiossa on tapahtunut väärinkäsitys. Joskus käy myös niin, että vaikka hiuksiin leikattaisiin asiakkaan toivoma pituus, voi se asiakkaasta tuntua suuremmalta muutokselta, kuin se todellisuudessa onkaan. Kaikki varmasti tietävät sen tunteen, kun hiuksia kokeilee ensimmäistä kertaa leikkauksen jälkeen ja ne tuntuvat paljon lyhyemmiltä, kuin ennen leikkausta…

Jos hiuksia leikataan paljon tai hiuksiin tehdään muuten suuria muutoksia, olisi kampaajan hyvä havainnollistaa asiakkaalle ensin tuleva muutos. Jos hiusten pituudesta leikataan paljon, on varovaisuus aina parempi, kuin liian rohkea saksien käyttö. Asiakkaalta voi aina kysyä, leikataanko pituudesta vielä lisää, mutta takaisin liian paljon leikattua hiusta ei enää saa, muuta kuin kasvattamalla.

Monesti sanotaan, että luottokampaajan löytäminen on kuin lottovoitto. Tämä pitää varmasti paikkaansa, sillä luottokampaajan tuoliin voi istahtaa aina luottavaisin mielin ja kotiin sieltä lähtee aina tyytyväisenä palvelun laatuun. Mutta mistä tunnistaa luottokampaajan, hyvän lopputuloksen lisäksi? Uskoisin, että sellainen kampaaja koetaan hyväksi, joka ymmärtää vaivattomasti asiakkaan toiveet ja tyylin ja osaa jopa ehdottaa sellaista, joka ei itselle olisi tullut edes mieleen. Tärkeää tässä on se, että kampaaja ymmärtää myös asiakkaan persoonaa, tyyliä ja mieltymyksiä. Kampaajakäynti on onnistunut mielestäni silloin, kun kotiin lähtee asiakas, joka viihtyy uusissa hiuksissaan ja kokee niiden sopivan omaan persoonaansa.

Oletko sinä löytänyt itsellesi luottokampaajaa?

 

Miten välttää pieleen menneet kampaajakäynnit osa 2

| 13.06.2017

Pin It on Pinterest